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Medizinisch geprüft von Kovalenko Svetlana Olegovna, Apotheke Zuletzt aktualisiert am 26.06.2023

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Mehrjährige allergische Rhinitis
Levazyr ist zur Linderung von Symptomen im Zusammenhang mit mehrjähriger allergischer Rhinitis bei Kindern im Alter von 6 Monaten bis 2 Jahren indiziert.
Chronische idiopathische Urtikaria
Levazyr ist zur Behandlung der unkomplizierten Hautmanifestationen chronischer idiopathischer Urtikaria bei Erwachsenen und Kindern ab 6 Monaten indiziert.
Levazyr ist als orale 2,5 mg / 5 ml (0,5 mg / ml) Lösung und als 5 mg zerbrechliche (bewertete) Tabletten erhältlich, sodass bei Bedarf 2,5 mg verabreicht werden können. Levazyr kann ohne Rücksicht auf den Lebensmittelkonsum eingenommen werden.
Mehrjährige allergische Rhinitis
Kinder von 6 Monaten bis 2 Jahren
Die empfohlene Anfangsdosis von Levazyr beträgt 1,25 mg (1/2 Teelöffel Lösung zum Einnehmen) [2,5 ml] einmal täglich abends. Die Dosis von 1,25 mg einmal täglich sollte aufgrund einer vergleichbaren Exposition gegenüber Erwachsenen, die 5 mg erhalten, nicht überschritten werden.
Chronische idiopathische Urtikaria
Erwachsene und Kinder ab 12 Jahren
Die empfohlene Dosis von Levazyr beträgt 5 mg (1 Tablette oder 2 Teelöffel [10 ml] Lösung zum Einnehmen) einmal täglich abends. Einige Patienten können einmal täglich abends ausreichend mit 2,5 mg (1/2 Tablette oder 1 Teelöffel [5 ml] Lösung zum Einnehmen) kontrolliert werden.
Kinder von 6 bis 11 Jahren
Die empfohlene Dosis von Levazyr beträgt einmal täglich abends 2,5 mg (1/2 Tablette oder 1 Teelöffel [5 ml] Lösung zum Einnehmen). Die 2,5-mg-Dosis sollte nicht überschritten werden, da die systemische Exposition mit 5 mg ungefähr doppelt so hoch ist wie die von Erwachsenen.
Kinder von 6 Monaten bis 5 Jahren
Die empfohlene Anfangsdosis von Levazyr beträgt 1,25 mg (1/2 Teelöffel Lösung zum Einnehmen) [2,5 ml] einmal täglich abends. Die Dosis von 1,25 mg einmal täglich sollte aufgrund einer vergleichbaren Exposition gegenüber Erwachsenen, die 5 mg erhalten, nicht überschritten werden.
Dosisanpassung bei Nieren- und Leberfunktionsstörungen
Bei Erwachsenen und Kindern ab 12 Jahren mit:
- Leichte Nierenfunktionsstörung (Kreatinin-Clearance [CLCR] = 50-80 ml / min): Eine Dosis von 2,5 mg einmal täglich wird empfohlen
- Mäßige Nierenfunktionsstörung (CLCR = 30-50 ml / min): Eine Dosis von 2,5 mg einmal täglich wird empfohlen
- Schwere Nierenfunktionsstörung (CLCR = 10-30 ml / min): Eine Dosis von 2,5 mg zweimal wöchentlich (einmal alle 3-4 Tage verabreicht) wird empfohlen
- Patienten mit Nierenerkrankungen im Endstadium (CLCR <10 ml / min) und Patienten, die sich einer Hämodialyse unterziehen, sollten Levazyr nicht erhalten.
Bei Patienten mit ausschließlich Leberfunktionsstörung ist keine Dosisanpassung erforderlich. Bei Patienten mit Leberfunktionsstörung und Nierenfunktionsstörung wird eine Dosisanpassung empfohlen.
Die Anwendung von Levazyr ist kontraindiziert in:
Patienten mit bekannter Überempfindlichkeit
Patienten mit bekannter Überempfindlichkeit gegen Levocetirizin oder einen der Inhaltsstoffe von Levazyr oder gegen Cetirizin. Die beobachteten Reaktionen reichen von Urtikaria bis Anaphylaxie.
Patienten mit Nierenerkrankungen im Endstadium
Patienten mit Nierenerkrankungen im Endstadium (CLCR <10 ml / min) und Patienten, die sich einer Hämodialyse unterziehen
Pädiatrische Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion
Kinder im Alter von 6 Monaten bis 11 Jahren mit eingeschränkter Nierenfunktion
WARNINGS
Included as part of the "PRECAUTIONS" Section
PRECAUTIONS
Somnolence
In clinical trials the occurrence of somnolence, fatigue, and asthenia has been reported in some patients under therapy with Levazyr. Patients should be cautioned against engaging in hazardous occupations requiring complete mental alertness, and motor coordination such as operating machinery or driving a motor vehicle after ingestion of Levazyr. Concurrent use of Levazyr with alcohol or other central nervous system depressants should be avoided because additional reductions in alertness and additional impairment of central nervous system performance may occur.
Urinary Retention
Urinary retention has been reported post-marketing with Levazyr. Levazyr should be used with caution in patients with predisposing factors of urinary retention (e.g. spinal cord lesion, prostatic hyperplasia) as Levazyr may increase the risk of urinary retention. Discontinue Levazyr if urinary retention occurs.
Nonclinical Toxicology
Carcinogenesis, Mutagenesis, Impairment Of Fertility
No carcinogenicity studies have been performed with levocetirizine. However, evaluation of cetirizine carcinogenicity studies are relevant for determination of the carcinogenic potential of levocetirizine. In a 2-year carcinogenicity study, in rats, cetirizine was not carcinogenic at dietary doses up to 20 mg/kg (approximately 15 times the maximum recommended daily oral dose in adults, approximately 10 times the maximum recommended daily oral dose in children 6 to 11 years of age and approximately 15 times the maximum recommended daily oral dose in children 6 months to 5 years of age on a mg/m2 basis). In a 2-year carcinogenicity study in mice, cetirizine caused an increased incidence of benign hepatic tumors in males at a dietary dose of 16 mg/kg (approximately 6 times the maximum recommended daily oral dose in adults, approximately 4 times the maximum recommended daily oral dose in children 6 to 11 years of age, and approximately 6 times the maximum recommended daily oral dose in children 6 months to 5 years of age on a mg/m2 basis). No increased incidence of benign tumors was observed at a dietary dose of 4 mg/kg (approximately 2 times the maximum recommended daily oral dose in adults, equivalent to the maximum recommended daily oral dose in children 6 to 11 years of age and approximately 2 times the maximum recommended daily oral dose in children 6 months to 5 years of age on a mg/m2 basis). The clinical significance of these findings during long-term use of Levazyr is not known.
Levocetirizine was not mutagenic in the Ames test, and not clastogenic in the human lymphocyte assay, the mouse lymphoma assay, and in vivo micronucleus test in mice.
In a fertility and general reproductive performance study in mice, cetirizine did not impair fertility at an oral dose of 64 mg/kg (approximately 25 times the recommended daily oral dose in adults on a mg/m² basis).
Use In Specific Populations
Pregnancy
Pregnancy Category B
There are no adequate and well-controlled studies in pregnant women. Because animal reproduction studies are not always predictive of human response, Levazyr should be used during pregnancy only if clearly needed.
Teratogenic Effects
In rats and rabbits, levocetirizine was not teratogenic at oral doses approximately 320 and 390, respectively, times the maximum recommended daily oral dose in adults on a mg/m2 basis.
Nursing Mothers
No peri-and post-natal animal studies have been conducted with levocetirizine. In mice, cetirizine caused retarded pup weight gain during lactation at an oral dose in dams that was approximately 40 times the maximum recommended daily oral dose in adults on a mg/m2 basis. Studies in beagle dogs indicated that approximately 3% of the dose of cetirizine was excreted in milk. Cetirizine has been reported to be excreted in human breast milk. Because levocetirizine is also expected to be excreted in human milk, use of Levazyr in nursing mothers is not recommended.
Pediatric Use
The recommended dose of Levazyr for the treatment of the uncomplicated skin manifestations of chronic idiopathic urticaria in patients 6 months to 17 years of age is based on extrapolation of efficacy from adults 18 years of age and older.
The recommended dose of Levazyr in patients 6 months to 2 years of age for the treatment of the symptoms of perennial allergic rhinitis and 6 months to 11 years of age with chronic idiopathic urticaria is based on cross-study comparisons of the systemic exposure of Levazyr in adults and pediatric patients and on the safety profile of Levazyr in both adult and pediatric patients at doses equal to or higher than the recommended dose for patients 6 months to 11 years of age.
The safety of Levazyr 5 mg once daily was evaluated in 243 pediatric patients 6 to 12 years of age in two placebo-controlled clinical trials lasting 4 and 6 weeks. The safety of Levazyr 1.25 mg twice daily was evaluated in one 2-week clinical trial in 114 pediatric patients 1 to 5 years of age and the safety of Levazyr 1.25 mg once daily was evaluated in one 2-week clinical trial in 45 pediatric patients 6 to 11 months of age.
The effectiveness of Levazyr 1.25 mg once daily (6 months to 5 years of age) and 2.5 mg once daily (6 to 11 years of age) for the treatment of the symptoms of perennial allergic rhinitis and chronic idiopathic urticaria is supported by the extrapolation of demonstrated efficacy of Levazyr 5 mg once daily in patients 12 years of age and older based on the pharmacokinetic comparison between adults and children.
Cross-study comparisons indicate that administration of a 5 mg dose of Levazyr to 6 to 12 year old pediatric patients resulted in about 2-fold the systemic exposure (AUC) observed when 5 mg of Levazyr was administered to healthy adults. Therefore, in children 6 to 11 years of age the recommended dose of 2.5 mg once daily should not be exceeded. In a population pharmacokinetics study the administration of 1.25 mg once daily in children 6 months to 5 years of age resulted in systemic exposure comparable to 5 mg once daily in adults..
Geriatric Use
Clinical studies of Levazyr for each approved indication did not include sufficient numbers of patients aged 65 years and older to determine whether they respond differently than younger patients. Other reported clinical experience has not identified differences in responses between the elderly and younger patients. In general, dose selection for an elderly patient should be cautious, usually starting at the low end of the dosing range reflecting the greater frequency of decreased hepatic, renal, or cardiac function and of concomitant disease or other drug therapy.
Renal Impairment
Levazyr is known to be substantially excreted by the kidneys and the risk of adverse reactions to this drug may be greater in patients with impaired renal function. Because elderly patients are more likely to have decreased renal function, care should be taken in dose selection and it may be useful to monitor renal function.
Hepatic Impairment
As levocetirizine is mainly excreted unchanged by the kidneys, it is unlikely that the clearance of levocetirizine is significantly decreased in patients with solely hepatic impairment.
Use of Levazyr has been associated with somnolence, fatigue, asthenia, and urinary retention.
Clinical Trials Experience
The safety data described below reflect exposure to Levazyr in 2708 patients with allergic rhinitis or chronic idiopathic urticaria in 14 controlled clinical trials of 1 week to 6 months duration.
The short-term (exposure up to 6 weeks) safety data for adults and adolescents are based upon eight clinical trials in which 1896 patients (825 males and 1071 females aged 12 years and older) were treated with Levazyr 2.5, 5, or 10 mg once daily in the evening.
The short-term safety data from pediatric patients are based upon two clinical trials in which 243 children with allergic rhinitis (162 males and 81 females 6 to 12 years of age) were treated with Levazyr 5 mg once daily for 4 to 6 weeks, one clinical trial in which 114 children (65 males and 49 females 1 to 5 years of age) with allergic rhinitis or chronic idiopathic urticaria were treated with Levazyr 1.25 mg twice daily for 2 weeks, and one clinical trial in which 45 children (28 males and 17 females 6 to 11 months of age) with symptoms of allergic rhinitis or chronic urticaria were treated with Levazyr 1.25 mg once daily for 2 weeks.
The long-term (exposure of 4 or 6 months) safety data in adults and adolescents are based upon two clinical trials in which 428 patients (190 males and 238 females) with allergic rhinitis were exposed to treatment with Levazyr 5 mg once daily. Long term safety data are also available from an 18-month trial in 255 Levazyr-treated subjects 12-24 months of age.
Because clinical trials are conducted under widely varying conditions, adverse reaction rates observed in the clinical trials of a drug cannot be directly compared to rates in the clinical trial of another drug and may not reflect the rates observed in practice.
Adults And Adolescents 12 Years Of Age And Older
In studies up to 6 weeks in duration, the mean age of the adult and adolescent patients was 32 years, 44% of the patients were men and 56% were women, and the large majority (more than 90%) was Caucasian.
In these trials 43% and 42% of the subjects in the Levazyr 2.5 mg and 5 mg groups, respectively, had at least one adverse event compared to 43% in the placebo group.
In placebo-controlled trials of 1-6 weeks in duration, the most common adverse reactions were somnolence, nasopharyngitis, fatigue, dry mouth, and pharyngitis, and most were mild to moderate in intensity. Somnolence with Levazyr showed dose ordering between tested doses of 2.5, 5 and 10 mg and was the most common adverse reaction leading to discontinuation (0.5%).
Table 1 lists adverse reactions that were reported in greater than or equal to 2% of subjects aged 12 years and older exposed to Levazyr 2.5 mg or 5 mg in eight placebo-controlled clinical trials and that were more common with Levazyr than placebo.
Table 1 Adverse Reactions Reported in ≥ 2%* of Subjects Aged 12 Years and Older Exposed to Levazyr 2.5 mg or 5 mg Once Daily in Placebo-Controlled Clinical Trials 1-6 Weeks in Duration
Adverse Reactions | Levazyr 2.5 mg (n = 421) | Levazyr 5 mg (n = 1070) | Placebo (n = 912) |
Somnolence | 22 (5%) | 61 (6%) | 16 (2%) |
Nasopharyngitis | 25 (6%) | 40 (4%) | 28 (3%) |
Fatigue | 5 (1%) | 46 (4%) | 20 (2%) |
Dry Mouth | 12 (3%) | 26 (2%) | 11 (1%) |
Pharyngitis | 10 (2%) | 12 (1%) | 9 (1%) |
*Rounded to the closest unit percentage |
Additional adverse reactions of medical significance observed at a higher incidence than in placebo in adults and adolescents aged 12 years and older exposed to Levazyr are syncope (0.2%) and weight increased (0.5%).
Pediatric Patients 6 To 12 Years Of Age
A total of 243 pediatric patients 6 to 12 years of age received Levazyr 5 mg once daily in two short-term placebo controlled double-blind trials. The mean age of the patients was 9.8 years, 79 (32%) were 6 to 8 years of age, and 50% were Caucasian. Table 2 lists adverse reactions that were reported in greater than or equal to 2% of subjects aged 6 to 12 years exposed to Levazyr 5 mg in placebo-controlled clinical trials and that were more common with Levazyr than placebo.
Table 2 Adverse Reactions Reported in ≥2%* of Subjects Aged 6-12 Years Exposed to Levazyr 5 mg Once Daily in Placebo-Controlled Clinical Trials 4 and 6 Weeks in Duration
Adverse Reactions | Levazyr 5 mg (n = 243) | Placebo (n = 240) |
Pyrexia | 10 (4%) | 5 (2%) |
Cough | 8 (3%) | 2 (<1%) |
Somnolence | 7 (3%) | 1 (<1%) |
Epistaxis | 6 (2%) | 1 (<1%) |
*Rounded to the closest unit percentage |
Pediatric Patients 1 To 5 Years Of Age
A total of 114 pediatric patients 1 to 5 years of age received Levazyr 1.25 mg twice daily in a two week placebo-controlled double-blind safety trial. The mean age of the patients was 3.8 years, 32% were 1 to 2 years of age, 71% were Caucasian and 18% were Black. Table 3 lists adverse reactions that were reported in greater than or equal to 2% of subjects aged 1 to 5 years exposed to Levazyr 1.25 mg twice daily in the placebo-controlled safety trial and that were more common with Levazyr than placebo.
Table 3 Adverse Reactions Reported in ≥2%* of Subjects Aged 1-5 Years Exposed to Levazyr 1.25 mg Twice Daily in a 2-Week Placebo-Controlled Clinical Trial
Adverse Reactions | Levazyr 1.25 mg Twice Daily (n = 114) | Placebo (n = 59) |
Pyrexia | 5 (4%) | 1 (2%) |
Diarrhea | 4 (4%) | 2 (3%) |
Vomiting | 4 (4%) | 2 (3%) |
Otitis Media | 3 (3%) | 0 (0%) |
*Rounded to the closest unit percentage |
Pediatric Patients 6 To 11 Months Of Age
A total of 45 pediatric patients 6 to 11 months of age received Levazyr 1.25 mg once daily in a two week placebo-controlled double-blind safety trial. The mean age of the patients was 9 months, 51% were Caucasian and 31% were Black. Adverse reactions that were reported in more than 1 subject (i.e. greater than or equal to 3% of subjects) aged 6 to 11 months exposed to Levazyr 1.25 mg once daily in the placebo-controlled safety trial and that were more common with Levazyr than placebo included diarrhea and constipation which were reported in 6 (13%) and 1 (4%) and 3 (7%) and 1 (4%) children in the Levazyr and placebo-treated groups, respectively.
Long-Term Clinical Trials Experience
In two controlled clinical trials, 428 patients (190 males and 238 females) aged 12 years and older were treated with Levazyr 5 mg once daily for 4 or 6 months. The patient characteristics and the safety profile were similar to that seen in the short-term studies. Ten (2.3%) patients treated with Levazyr discontinued because of somnolence, fatigue or asthenia compared to 2 (<1%) in the placebo group.
There are no long term clinical trials in children below 12 years of age with allergic rhinitis or chronic idiopathic urticaria.
Laboratory Test Abnormalities
Elevations of blood bilirubin and transaminases were reported in <1% of patients in the clinical trials. The elevations were transient and did not lead to discontinuation in any patient.
Post-Marketing Experience
In addition to the adverse reactions reported during clinical trials and listed above, the following adverse reactions have also been identified during post-approval use of Levazyr. Because these reactions are reported voluntarily from a population of uncertain size, it is not always possible to reliably estimate their frequency or establish a causal relationship to drug exposure.
- Cardiac disorders: palpitations, tachycardia
- Ear and labyrinth disorders: vertigo
- Eye disorders: blurred vision, visual disturbances
- Gastrointestinal disorders: nausea, vomiting
- General disorders and administration site conditions: edema
- Hepatobiliary disorders: hepatitis
- Immune system disorders: anaphylaxis and hypersensitivity
- Metabolism and nutrition disorders: increased appetite
- Musculoskeletal, connective tissues, and bone disorders: arthralgia, myalgia
- Nervous system disorders: dizziness, dysgeusia, febrile seizure, movement disorders (including dystonia and oculogyric crisis), paraesthesia, seizure (reported in subjects with and without a known seizure disorder), tremor
- Psychiatric disorders: aggression and agitation, depression, hallucinations, insomnia, nightmare, suicidal ideation
- Renal and urinary disorders: dysuria, urinary retention
- Respiratory, thoracic, and mediastinal disorders: dyspnea
- Skin and subcutaneous tissue disorders: angioedema, fixed drug eruption, pruritus, rash and urticaria
- Cardiac disorders: severe hypotension
- Gastrointestinal disorders: cholestasis
- Nervous system disorders: extrapyramidal symptoms, myoclonus, orofacial dyskinesia, tic
- Pregnancy, puerperium and perinatal conditions: stillbirth
- Renal and urinary disorders: glomerulonephritis
- Skin and subcutaneous tissue disorders: acute generalized exanthematous pustulosis (AGEP)
Besides these reactions reported under treatment with Levazyr, other potentially severe adverse events have been reported from the post-marketing experience with cetirizine. Since levocetirizine is the principal pharmacologically active component of cetirizine, one should take into account the fact that the following adverse events could also potentially occur under treatment with Levazyr.
Überdosierung wurde mit Levazyr berichtet.
Zu den Symptomen einer Überdosierung kann Schläfrigkeit bei Erwachsenen gehören. Bei Kindern kann es zunächst zu Unruhe und Unruhe kommen, gefolgt von Schläfrigkeit. Es ist kein spezifisches Gegenmittel gegen Levazyr bekannt. Sollte eine Überdosierung auftreten, wird eine symptomatische oder unterstützende Behandlung empfohlen. Levazyr wird durch Dialyse nicht effektiv entfernt, und die Dialyse ist unwirksam, es sei denn, ein dialyzierbares Mittel wurde gleichzeitig eingenommen.
Die akute maximale nicht-tödliche orale Levocetirizin-Dosis betrug bei Mäusen 240 mg / kg (ungefähr das 190-fache der empfohlenen maximalen oralen Tagesdosis bei Erwachsenen, ungefähr das 230-fache der empfohlenen maximalen oralen Tagesdosis bei Kindern im Alter von 6 bis 11 Jahren, und ungefähr das 180-fache der empfohlenen maximalen oralen Tagesdosis bei Kindern im Alter von 6 Monaten bis 5 Jahren mit einem mg / m2 Basis). Bei Ratten betrug die maximale nicht tödliche orale Dosis 240 mg / kg (ungefähr das 390-fache der empfohlenen maximalen oralen Tagesdosis bei Erwachsenen, ungefähr das 460-fache der empfohlenen maximalen oralen Tagesdosis bei Kindern im Alter von 6 bis 11 Jahren, und ungefähr das 370-fache der empfohlenen maximalen oralen Tagesdosis bei Kindern im Alter von 6 Monaten bis 5 Jahren mit einem mg / m2 Basis).
Studien an erwachsenen gesunden Probanden zeigten, dass Levocetirizin in Dosen von 2,5 mg und 5 mg die Hautwolle und das Fackel hemmte, die durch die intradermale Injektion von Histamin verursacht wurden. Im Gegensatz dazu zeigte Dextrocetirizin keine klare Veränderung in der Hemmung der Molke- und Fackelreaktion. Levocetirizin in einer Dosis von 5 mg hemmte die durch intradermale Injektion von Histamin bei 14 pädiatrischen Probanden (im Alter von 6 bis 11 Jahren) verursachte Quaddel und Fackel, und die Aktivität hielt mindestens 24 Stunden an. Die klinische Relevanz von Histamin-Wolken-Hauttests ist unbekannt.
Eine QT / QTc-Studie mit einer Einzeldosis von 30 mg Levocetirizin zeigte keinen Einfluss auf das QTc-Intervall. Während eine Einzeldosis Levocetirizin keine Wirkung hatte, sind die Wirkungen von Levocetirizin nach der Einzeldosis möglicherweise nicht im Steady-State. Die Wirkung von Levocetirizin auf das QTc-Intervall nach Verabreichung mehrerer Dosen ist unbekannt. Es wird nicht erwartet, dass Levocetirizin aufgrund der Ergebnisse von QTc-Studien mit Cetirizin und der langen Geschichte von Cetirizin nach dem Inverkehrbringen QT / QTc-Effekte hat, ohne dass Berichte über eine QT-Verlängerung vorliegen.
Levocetirizin zeigte bei erwachsenen gesunden Probanden eine lineare Pharmakokinetik über den therapeutischen Dosisbereich.
Absorption
Levocetirizin wird nach oraler Verabreichung schnell und umfassend resorbiert. Bei Erwachsenen werden maximale Plasmakonzentrationen 0,9 Stunden nach Verabreichung der oralen Tablette erreicht. Das Akkumulationsverhältnis nach täglicher oraler Verabreichung beträgt 1,12, wobei der stationäre Zustand nach 2 Tagen erreicht wird. Die Spitzenkonzentrationen betragen typischerweise 270 ng / ml und 308 ng / ml nach einer einzelnen und einer wiederholten Dosis von 5 mg einmal täglich. Lebensmittel hatten keinen Einfluss auf das Expositionsgrad (AUC) der Levocetirizin-Tablette, aber Tmax wurde um etwa 1,25 Stunden verzögert und Cmax wurde nach Verabreichung mit einer fettreichen Mahlzeit um etwa 36% verringert; Daher kann Levocetirizin mit oder ohne Nahrung verabreicht werden.
Eine Dosis von 5 mg (10 ml) Levazyr-Lösung zum Einnehmen ist bioäquivalent zu einer 5-mg-Dosis Levazyr-Tabletten. Nach oraler Verabreichung einer 5-mg-Dosis Levazyr-Lösung zum Einnehmen an gesunde erwachsene Probanden wurden die mittleren maximalen Plasmakonzentrationen ungefähr 0,5 Stunden nach der Dosis erreicht.
Verteilung
Die mittlere Plasmaproteinbindung von Levocetirizin in vitro lag zwischen 91 und 92%, unabhängig von der Konzentration im Bereich von 90 bis 5000 ng / ml, einschließlich der beobachteten therapeutischen Plasmaspiegel. Nach oraler Dosierung beträgt das durchschnittliche scheinbare Verteilungsvolumen ungefähr 0,4 l / kg, was für die Verteilung im gesamten Körperwasser repräsentativ ist.
Stoffwechsel
Das Ausmaß des Metabolismus von Levocetirizin beim Menschen beträgt weniger als 14% der Dosis, und daher wird erwartet, dass Unterschiede, die sich aus genetischem Polymorphismus oder der gleichzeitigen Einnahme von Enzyminhibitoren zur Metabolisierung von Leberarzneimitteln ergeben, vernachlässigbar sind. Stoffwechselwege umfassen aromatische Oxidation, N- und O-Dealkylierung und Taurinkonjugation. Dealkylierungswege werden hauptsächlich durch CYP 3A4 vermittelt, während die aromatische Oxidation mehrere und / oder nicht identifizierte CYP-Isoformen umfasst.
Beseitigung
Die Plasma-Halbwertszeit bei erwachsenen gesunden Probanden betrug etwa 8 bis 9 Stunden nach Verabreichung von oralen Tabletten und oraler Lösung, und die mittlere orale Gesamtkörperclearance für Levocetirizin betrug ungefähr 0,63 ml / kg / min. Der Hauptweg der Ausscheidung von Levocetirizin und seinen Metaboliten liegt über den Urin und macht durchschnittlich 85,4% der Dosis aus. Die Ausscheidung über den Kot macht nur 12,9% der Dosis aus. Levocetirizin wird sowohl durch glomeruläre Filtration als auch durch aktive tubuläre Sekretion ausgeschieden. Die renale Clearance von Levocetirizin korreliert mit der der Kreatinin-Clearance. Bei Patienten mit eingeschränkter Nierenfunktion ist die Clearance von Levocetirizin verringert.